Thursday, March 19, 2009

penjual pisang di kaki lima....

Lalu gadis Tioghua ceongsam biru,
Pemuda di belakang bergegas melesetkan ujung sepatu,
Penjual pisang tercatuk di kaki lima,
Dua bakul pisang terletak antaranya,
(Melihat sepatu dan betis yang lalu,
Dengan jemu bas kutunggu)

Datang sebuah bas penuh isi,
(aku tak boleh naik lagi)
Sebuah kereta menjalar tuan tersandar,
Penjual pisang di kaki lima,
Baru laku sepuluh sen cuma,
(penarik beca kulihat membelinya.)

Matahari tersangkut di bumbung bangunan,
Di seberang ada restoran sedang ternganga.

Berat-berat langkah pengawal jalan bertapak,
Hati penjual pisang sesak berkocak.

‘He, mana lesen?
Tutup kali lima, ha?’

Manakah rasa yang dapat merasa,
Manusia hidup sesamanya, memburu apa?
Ah, bakul pisang sudah diregang,
Nyonya tua berbaju ungu menyerah salah,
(pasti anak-anak menanti di rumah)
Dalam lori terkepung pengawal, mata berlinang!
Bas pun lalu dan kami pun memburu.



asalamualaikum...hai kwn2..arini tibe la glrn aku tuk bentang puisi tuk stilistik. aku pilih puisi kat atas ni sbb bg aku puisi ni dpt gmbrkan khdpn sbnr yg jd kat masyarakat kite..golongan atasan yang mewah trs mewah dgn kekayaannya..tp org mskn.....hmm x tau la nk kate..td mse msk klas cuak gak aku rse..tkot kene mrh plak...ye la ne tau de slh wat ke.tp aku konfiden cam da btol je..aku la org pertame kene bntg arini...fuuhhhh....nsb bek lncr jr sume..dr fadzeli pun x byk komen.de la skit2 penambah baikkan tuk lbh mantap ag...alhamdulillahhh..lege aku rase..lpas 1 keje.pas ni tgl wat esei je..hmmmm x pe la.de byk keje yg menanti ag ni..aku kene kejor mase ni.hehehe..(pdhal byk men je) kpd rkn2 seperjuagan, teruskan usaha tuk siapkan thesis...thesis..thesis....huhuhu...

No comments:

Post a Comment