Saturday, May 2, 2009

tesisku....







hye kawan2....alhandulillah..tesis aku da siap spnhnye..da siap jilid pon..sungguh x sangke akhirnya aku dapat menyiapkan 1 kajian..huhu...da leh jd ahli sarjana maulana dah ni...dekat 2 sem gak wat tesis ni..bpe kali kene reject..anto reject..anto reject...tp x pe la tu kan lumrahkan.kalo x kene reject tu mmg x sah la..agpon dr stu la kite leh tau thp kite sme de baik, sederhana atau rendah...so far aku rse aku ni sdrhne je...tp walau pe pon aku da cube wat yg paaaling bek da tau..prof pon banyak sokong n tnjk mne yg x btol n kureng sdp ayat2 yang aku wat..huhu..aku bersyukur sgt dapat wat bwh prof shima..dan sebenarnye mmg tu la impian aku pon..tp aku x nafikan wat nga prof agak ssh skit tp prof sgt memahami..n prof sng diwat berbincang n beri tunjuk ajar ofkos la kan...mmg jase2 prof tu x dpt la kau nak membalasnye...n aku hrp gak prof leh bg gred yg bek tuk aku. Aminnn.... =)




haa ni la hasil kerja aku setelah 2 sem mengadap benda alah ni..huhu..let me give u some abstract of this research...(hehe saje test power..ahaks)..kajian aku ni berkaitan dengan tahap pengusaan bahasa Melayu daalam kalangan pelajar Melayu..aspek yg aku tgk ialah morfologi dan sintaksis..n kat bwh ni adalah abstrak bg kajian aku k...


Tahap penguasaan bahasa Melayu khususnya dalam kalangan pelajar Melayu sendiri dilihat masih berada dalam tahap yang rendah. Pewartaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan tidak memberi kelebihan kepada pelajar Melayu sebagai penutur natif bahasa berkenaan. Gejala ini dilihat semakin membimbangkan apabila keputusan mata pelajaran bahasa Melayu dalam peperiksaan umum di negara ini seperti SPM menunjukkan penurunan tahun demi tahun. Hal ini amat membimbangkan kerana didapati pelajar Melayu yang banyak melakukan kesilapan. Pengkaji mendapati terdapatnya kekeliruan kepada pelajar Melayu terhadap bahasa yang dipelajari di sekolah dengan bahasa yang digunakan di rumah. Atas dasar itu kajian ini dilakukan untuk melihat dan menganalisis tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar Melayu. Kajian ini dilaksanakan di sebuah sekolah yang terletak di bandar Alor Setar dengan melibatkan seramai 30 orang pelajar Melayu tingkatan empat. Para pelajar diminta menjawab soalan karangan bergambar yang bertajuk “aktiviti masa lapang”. Kemudian proses penandaan akan dilakukan mengikut kelaziman yang diguna pakai di sekolah-sekolah iaitu dengan menggunakan Tatabahasa Dewan sebagai pegangan utama. Kemudian pendekatan nahu praktis akan dilaksanakan dalam kajian ini untuk melihat perbezaan yang terdapat di antara Tatabahsa Dewan dan juga Nahu Praktis. Dua pola yang dikaji ialah kesalahan dalam aspek morfologi dan juga kesalahan dalam aspek sintaksis. Setiap kesalahan yang didapati mengikut tatabahasa pegangan akan dihuraikan dengan lebih terperinci dengan menggunakan pendekatan nahu praktis yang bersifat deskriptif. Data korpus pula akan dijana untuk mensahihkan lagi penggunaan bahasa yang sebenar dalam kehidupan seharian.

1 comment:

  1. dayah, mantap beb
    tahniah coz dh berjaya siapkan tesis
    cayok2

    ReplyDelete